Op het randje! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Bart en Lotte - WaarBenJij.nu Op het randje! - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Bart en Lotte - WaarBenJij.nu

Op het randje!

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lotte

16 Februari 2009 | Argentinië, Ushuaia

Hallo lieve allemaal!
Een teken van leven vanaf het randje van de wereld, Ushuaia, het zuidelijkste stadje op Tierra del Fuego, Vuurland!
Ik zal doorgaan waar we gebleven waren. Alsof onze overweldigende zeeleeuwen-snorkel-sessie nog niet genoeg was, zijn we nog een dag op avontuur gegaan vanuit Puerto Madryn. We hebben een auto gehuurd, wat op zichzelf al een heel avontuur is, want da´s best ff wennen. Ze rijden hier weliswaar rechts, maar in de stad mag je niet linksafslaan, wat dus betekent dat je steeds 3x rechtsaf moet om naar links te gaan, en ook U-turns zijn verboden, en da´s best lastig als je de weg niet weet en geregeld fout rijdt. Anywayz, met wat moeite zijn we toch op onze plaats van bestemming aangekomen: Punta Tombo, waar de grootste pinguinkolonie van het vaste land een lekker baaitje heeft uitgezocht om het grootste deel van het jaar door te brengen. Ze zijn daar met z´n tweehonderdvijftigduizenden (en da´s heeeeel veel), en ze zijn echt geweldig! Eigenlijk zijn er maar twee woorden echt passend: koddig en vertederend. O ja, en een beetje stinkend, dat ook wel. Ze hebben hun nesten in kuilen in de grond, liefst onder een struikje, want een beetje schaduw kan geen kwaad; zijn niet bang en lopen zo om je heen -gelukkig is hun baaitje goed beschermd en mag je als mens alleen op de uitgezette paden lopen, maar die beestjes trekken zich natuurlijk niks aan van paden! Ze zijn leuk!! En ik zou bijna vergeten te vertellen dat er daar ook lama´s en kleine struisvogels rondlopen, ook leuk! Ach, zie de foto´s en mijn woorden zijn overbodig...
Op de terugweg hebben we nog wat mooie standjes aangedaan, het leven is niet slecht hier...
De volgende dag hebben ons tentje afgebroken en ons plekkie op de camping gedag gezegd en zijn we weer in de bus gestapt, verder naar het zuiden. 1 Nachtje overnacht in Rio Gallegos, om de volgende ochtend de volgende bus te nemendie ons naar het einde der wereld zou brengen. Het was een lange dag van bussen, wachten, argentijnse grenspost, chileense grenspost, 200 km verder en dan weer chileense grenspost, argentijnse grenspost, en dan eindelijk door naar Ushuaia. Vier paspoortstempels in 1 dag!
Het voorbijtrekkende landschap was heel bijzonder. Vanaf vlak na Buenos Aires hebben we niks anders gezien dan pampa; uitgestrekte vlaktes met lage struiken, die naar het zuiden toe steeds kleiner werden, op het eind alleen nog droog grasland, en van noord naar zuid veranderde het leven langs de weg van koeien in schapen in lama´s, en verder heel veel niks. Tot plots de laatste twee uur. Het begon met wat bergen in de verte, toen dode bomen (bomen! na dagen opeens bomen!), toen levende bomen, en zelfs hele bossen, besneeuwde toppen en prachtige fjorden en meertjes! Wow!
De eerste dag hebben we hier in Ushuaia wat rondgestruind, wat informatie vergaard, en lekker een beetje bijgekomen van die busritten, die ondanks dat je de hele dag op je luie gat zit, toch een berg energie blijken te kosten!

FUCK! Hieronder stond een erg leuk verhaal, al zeggen we ´t zelf, over onze wandeling die we afgelopen 2 dagen hebben gedaan. Maar de computer-goden zijn ons niet goed gestemd vandaag, en nu is de boel pleite! Misschien later nog keer proberen, maar nu hebben we even genoeg van computers....

Tot de volgende keer! Kussies!

• 16 Februari 2009 - 16:57

Tanta Ann & Oom Ruud:

Jullie maken ons wel een beetje jaloers met de reisverslagen en foto's! Wat unieke ervaringen. We blijven jullie met smachtende lippen volgen naar alle uithoeken van het Zuidamerikaanse continent. Veel reisplezier en wij wachten op jullie volgend bericht.
    Groetjes, tante Ann en oom Ruud

• 16 Februari 2009 - 20:29

P&t:

kinders, wat moet het fantastisch zijn om zo samen door de wijde wereld te trekken en verre vreemde landen te ontdekken! geniet van jullie reis en van elkaar!
    heel veel liefs en kussen, p&t

• 17 Februari 2009 - 20:41

Ingrid:

Hoi Bart en Lotte
    Lees voor het eerst jullie verhalen en wat een prachtige fotos.
    Geniet lekker!!!!

Heel veel groetjes
    Ingrid(seh oudenrijn)

• 26 Februari 2009 - 15:03

Ton En Iny Kapinga:

Ha Lot en Bart, Van Hans hoorden we over jullie reis. Leuk om de verhalen te lezen en de foto's te kunnen zien. Eind van de Wereld! Wow!

Veel plezier. Fijn dat het jullie allemaal goed gaat.

Bart en Lotte

Hallo! Leuk dat je een kijkje komt nemen in ons reisdagboek. We proberen geregeld wat te schrijven, vooral om jullie thuis op de hoogte te houden van ons reilen en zeilen, maar zeker ook omdat het voor onszelf een leuk aandenken is na thuiskomst. We hopen dat jullie door onze verhalen een beetje kunnen meegenieten van alles wat we beleven.We vinden het natuurlijk altijd leuk als je reageert op een verhaaltje. Veel leesplezier! Liefs, Bart en Lotte

Actief sinds 25 Dec. 2008