Galapagos: beestenbende! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Bart en Lotte - WaarBenJij.nu Galapagos: beestenbende! - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Bart en Lotte - WaarBenJij.nu

Galapagos: beestenbende!

Door: Lot

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lotte

22 Juni 2009 | Ecuador, Guayaquil

Gelukt! We hebben een relatief goedkope last minute gevonden voor een heuse Galapagos cruise!

Op donderdag beetje zitten internetten, op vrijdag besloten welke boot we wilden, en toen heel snel een hele hoop centjes van de bank gehaald en op iemand zijn rekening gestort... En dan maar hopen dat die kerel met wie we zaken doen via MSN geen bedrieger is, en dat die vliegtickets echt op onze naam komen te staan, en dat ze morgen bij de boot van onze komst weten... Best een beetje spannend.

Maar soms moet je mensen gewoon vertrouwen, dat blijkt maar weer, alles liep gesmeerd! Zaterdagochtend heel vroeg naar het vliegveld in Guayaquil, en een paar uurtjes later landden we op Baltra, een kaal en vlak eilandje dat voor 90 % uit luchthaven bestaat. Daar werden we opgewacht door onze gids, en nadat we onze 9 medepasagiers (pfiew, allemaal toffe jonge mensen, ik was een beetje bang dat Galapagos-publiek vooral uit bejaarde rijke amerikanen zou bestaan...) ook hadden opgepikt, konden we op weg naar de boot! Die lag te wachten in Puerto Ayora, hoofdstad van Santa Cruz, het meest centrale eilandje van de Galapagos. En hij was cool! We hadden de mooiste van alle boten, een heus piratenschip uit 1901, met 2 masten, en ons piepkleine kamertje onder het achterdek met uitzicht op zee.
Meteen diezelfde middag hebben we een schildpaddenreservaat bezocht, met van die reuze-landschildpadden van meer dan 100 jaar oud, echt gaaf! Verder een lavatunnel bezocht, ook leuk.
´s Nachts zijn we naar het volgende eiland gevaren, Floreana, daar een piratenplekkie bezocht, en gesnorkeld, met zeeleeuwen en pinguins in het water!!! Super tof, het barst hier van de beesten; de zeeleeuwen liggen hier gewoon op het strand, op piertjes, op bootjes, en ze zwemmen geregeld langs onze boot. De pinguins schieten als een dolle onder je door tijdens het snorkelen, terwijl ze achter een school visjes aanzitten. Tijdens het snorkelen komt er geregeld een flinke turtle voorbij zwemmen. Aan land struikel je soms bijna over de iguana´s, en aan de kust zie je deze draakjes (draakJES? Dikke vette monsters!) ook geregeld zwemmen.
De volgende nacht zijn we naar Isabela gevaren, prachtig eiland met een super mooi romantisch strand, en een relaxed barretje met hangmatten op de pier, nice! Op Isabela hebben we paardgereden en een vulkaan beklommen, gesnorkeld, en ´s avonds zijn we samen met de crew van de boot ouderwets goed losgegaan in de locale disco! De volgende dag nog een schildpaddencentrum bezocht. ´s Middags naar Tintoreras, een heel bijzondere baai, waar veel zeeleeuwen liggen (met jonkies!), de turtles in het water algen van de rotsen liggen te grazen, en waar in een soort inham een stel white tip reef sharks ligt te dutten in het lauwwarme water!! Echt, wat een bijzondere plekkies hier!!
Tegen de avond met het schip langs Tortugas gevaren, een groepje eilandjes waar veel vogels nesten, en waar de fregatvogels met rood-opgezette kelen strijden met pelikanen en blue footed boobies (boobies boobies, i love boobies!) om een plekkie op je foto´s. Lotte heeft een nieuwe roeping gevonden (en vooralsnog de enige werkende remedie tegen zeeziekte): yo no soy marinero, soy capitan! Onder toeziend oog van de echte kapitein werd de boot hotsend en klotsend de ruwe zee over gestuurd! (jammer dat de kapitein toen het donker werd weer zelf wou varen, en Lot alsnog haar avondmaal verloor)
De volgende ochtend terug op Santa Cruz, naar het Charles Darwin centrum, waar we een bezoekje hebben gebracht aan Lonesome George, de laatste schildpad van een uitstervend ras. Best wel sneu als je pas 120 jaar bent, nog zo´n 80 jaar voor de boeg hebt, en nu al geen maatjes meer hebt...
Daarna hebben we gedag gezegd tegen onze bootsmaatjes (en met pijn in ons hart afscheid genomen van onze scheepskok, want die kon er wat van!), en hebben we een hosteltje gezocht in Puerto Ayora. Heerlijk om weer een stilstaand bed te hebben en een paar uur goed te slapen!!
De volgende dag lekker lui gedaan en ´s middags de mooiste plekkies van Santa Cruz uitgechecked: laguna de las Ninfas en Tortuga bay, beide prachtig! En avontuur gepland voor de volgende dagen!
Vrijdag en zaterdag zijn we gaan duiken! Vrijdag 2 duiken bij Gordon´s rocks, een krater onder water met een paar boven het water uitstekende rotsen, veel turtles, een paar zeeleeuwen, veel vis, en een paar white tips!!! Maar potverdorie, die hammerhead sharks waar gordons bekend om staat, en die een paar mensen wel gezien hebben tijdens dezelfde duik, heb ik gemist!! (Bart heeft er wel eentje gezien, in een flits...)
Zaterdag 2 duiken bij North Seymour, een eilandje ten noorden van Santa Cruz. Super gave duiken, heel veel white tips, tot op minder dan 3 meter afstand (brrr, ook al eten ze geen mensen, die kille blik in die oogjes bezorgt me toch kippenvel!), een mantarog, een aegle ray, een stingray, enorme pufferfishes, en ga zo maar door. Ongelofelijk!

En vandaag hebben we nog een laatste dagje om te genieten van het leven op de evenaar. Al hebben we inmiddels een halve dag verspild achter internet, we gaan dadelijk nog lekker even naar Tortuga bay voor een zwemmetje en ons laven aan de schoonheid van dat prachtige baaitje. Morgen weer naar het vaste land, kijken of onze trouwe Jimmy nog in de parkeergarage staat waar we hem hebben achtergelaten...

PS: Had bovenstaand bericht gisteren geschreven maar nog niet op de site gezet; inmiddels zijn we weer veilig geland in Guayaquil!

• 23 Juni 2009 - 06:31

Marieke R:

Pffff jaloers!

• 23 Juni 2009 - 07:24

Hans En Toosje:

Daar aan het einde van jullie bericht.... een halve dag verspild achter internet.... dat meende je toch niet? We snakken naar jullie berichten, we lezen ze van a tot z en weer terug, we hangen aan jullie lippen, we genieten met jullie mee! Tja, en dat jullie ons daarmee een beetje jaloers maken, dat zal vast ook wel een beetje jullie bedoeling zijn ;-). Geniet er van, kinders, de dagen tellen af (en om eerlijk te zijn, wij vinden het helemaal niet erg om jullie straks weer te kunnen knuffelen!). Alvast digitale knuffels en kussen! pap en toosje

• 25 Juni 2009 - 18:44

Eef En Ed:

Hey,

Weer een super verhaal. Leuk dat jullie de Galapagos hebben gedaan!!

Tuurlijk hebben wij zin in een afscheids coctail op het strand van Colombia!! Wij zitten op het moment in Taganga. Overmorgen gaan we starten met een hike naar de lost city, duurt 6 dagen. Daarna zijn we nog een paar dagen hier, voordat we terug moeten naar Bogota voor onze vlucht.. Dus als jullie het in die tijd kunnen halen.. Super!! grtzx

• 26 Juni 2009 - 22:42

Eef En Ed:

Bogota is wat ons betreft ook prima. Wij zouden ons een dagje eerder terug kunnen trekken van de kust en nog een avondje daar kunnen doen. Zou de 6de zijn.. Laat maar even weten wat voor jullie het handigst is! Enjoy.