De avonturen van Jimmy & Willy (bijna) in de Andes - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Bart en Lotte - WaarBenJij.nu De avonturen van Jimmy & Willy (bijna) in de Andes - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Bart en Lotte - WaarBenJij.nu

De avonturen van Jimmy & Willy (bijna) in de Andes

Door: Bart en Lot

Blijf op de hoogte en volg Bart en Lotte

02 April 2009 | Chili, Santiago de Chile

Een oude pickup kopen is natuurlijk leuk en aardig, maar het is ook wel een beetje spannend. Zeker als je niks van auto´s weet (dat is overigens heel snel aan het veranderen, er wordt een beetje bijgestudeerd, als we terug komen kunnen we aan de slag als automonteur (weliswaar in het spaans...)). Sinds de aankoop hebben we een nieuwe accu, de dynamo laten fixen, caja vervangen (een stroomverdeler, weet niet hoe dat in het nederlands heet), platino vervangen, benzinefilter vervangen, de piola vervangen (handrem onderdeel) en een band laten plakken. Jimmy wou een paar keer helemaal niet meer starten (maar gelukkig kwam het halve dorp ons aanduwen en kon willy ons de volgende dag aantrekken), heeft ons regelmatig op een stevige helling laten staan en is 1x beetje van de helling gegleden toen handrem hiet niet goed bleek te doen. Maar we houden van jimmy en zijn er nu van overtuigd dat we klaar zijn om samen de Andes over te steken! Automonteurs kosten hier trouwens geen donder, dus qua kosten valt het allemaal heel erg mee, het kost vooraal tijd. Helaas hebben Eef & Ed, waar we samen mee reisden en die ook net een auto hadden gekocht, minder geluk met hun Willy (een suzuki vitara). Willy lijkt een terminale patient, maar we blijven hoop houden. In nederland was ie denk ik al total loss verklaard, maar hier kun je veel laten fixen voor weinig.

Met jimmy de laatste weken veel leuke dingen gedaan en gezien: mooie camping plaatsjes aan meertjes, tussen bergen, in het bos of aan het strand! Erg leuk om vaak toevallig op de mooiste plaatsen te komen! Onze route vanaf Pucon ging via Temuco en Cholchol (waar Jimmy niet meer wou starten, maar waar we daardoor wel ´s avonds in een echte Mapuche-hut bij ons vuurtje hebben gezeten), naar Lago Lanalhue, naar Lota (waar Willy er mee stopte). Gedwongen wat langer in Lota gebleven waar Jimmy & Willy door de monteurs flink onderhanden zijn genomen. In Lota de steenkoolmijnen bezocht, indrukwekkend om te zien hoe mensen hier de kost verdien(d)en. Verder zijn we inmiddels meesters in toupen en hartenjagen, en hebben we voldoende bier en wijn gedronken, want veel meer heeft Lota niet te bieden. Vervolgens zonder Eef, Ed en Willy door naar Chillan. Daarna naar Valparaiso, een kuststadje uit twee delen, een deel óp en een onderaan de berg, met daartussen liften en bizar steile straatjes. Lang leve Jimmy´s nieuwe benzinefilter: Stukken goedkoper dan logopedie, en het gestotter is verholpen! Parkeren in deze o-zo-steile straatjes was minder succesvol want Jimmy gleed door de handrem heen gewoon de berg af. En dan: straatjekeren omdat het allerlangste allersteilste allersmalste straatje dood blijkt te lopen, Bart is mijn held! (maar had het toch handiger gevonden als ze onderaan gewoon een bordje ´doodlopend´ hadden gezet...) In Valpareiso een (volledig onterechte) parkeerboete gekregen die je in het gemeentehuis op werkdagen tussen 9.00 en 14.00 moet betalen (weten we nu, na 3 dagen proberen). Vanaf Valparaiso omhoog langs briljante kustlijn, gekampeerd aan het strand in Maitencillo. ¨Zeg, beetje rare vraag, mogen we misschien in de achtertuin van uw vakantiehuisje camperen?¨ ¨Ja natuurlijk, voor 10.000 pesos, of vinden jullie dat te duur, ach doe maar 5.000 dan. En jullie mogen gerust de badkamer van het huisje gebruiken hoor! En de keuken ook! En als jullie het te koud hebben vannacht mag je ook best binnen gaan slapen, ik vind het geen probleem!¨ Gelukkig hier in Chili geen gebrek aan aardige mensen :)Helaas was de surfverhuur op maandg dicht, maar het is hoe dan ook heerlijk wakker worden in Jimmy´s achterbak aan het strand. Vervolgens weer terug naar het zuiden naar Laguna Verde (via Valparaiso waar we onze boete probeerden te betalen zonder succes), weer een heel mooi plekkie in het bos. Vandaag eindelijk de boete betaald en in Santiago aangekomen (in deze megastad zonder enige moeite bij ons hostel aangekomen, wow!) waar we hopelijk vanavond eef & ed weer treffen.

Volgende stop is waarschijnlijk op de top van de Andes richting Mendoza, we hebben vertrouwen in onze Jim!

• 02 April 2009 - 06:32

Unni:

Hey lot!!!spannende verhalen zeg, en leerzaam;) dacht even snel t vertellen dt we een kleintje erbij hebben gekregen, een manneke!!!onze prins heet Joen,55cm en 4930g!Alles goed!! veel plez nog!!dikke kus

• 02 April 2009 - 07:04

Hans En Toosje:

hallo bikkels! goed te lezen dat jullie het zo goed maken! geniet er van, we spreken elkaar nog voor ons vertrek! liefs en kussen van ons beiden!

• 02 April 2009 - 10:09

Jeroen:

Hee bart en lot, klinkt alsof jullie het echt ontzettend leuk hebben. Ziet er echt heel goed uit op de foto's en jullie zijn gewoon pas op de helft. Nog heel veel plezier. gr jeroen en laurien

• 02 April 2009 - 15:44

Ruud En Karlijn:

He luitjes,

Klinkt allemaal prima daar! En respect, Valparaiso met de auto lijkt ons een aardige uitdaging! Mocht jullie beestje de Andestocht goed overleven dan is een vervolgtrip naar de omgeving rond Salta en Cafayate echt een aanrader!

Succes, wij gaan nog even goed genieten van onze laatste weekjes in Bolivia...

Groetjes,
    Ruud en Karlijn

• 04 April 2009 - 10:59

Hans:

hoi

ik volg jullie reis nog steeds regelmatig en nog steeds met gepaste jaloezie. geloof dat jullie het wel heel erg leuk hebben. gun het jullie van harte. ik kijk al weer uit naar het volgende bericht. het is echt keileuk om jullie zo via het web te volgen.

groetjes
    hans

• 04 April 2009 - 23:28

Willy:

Lieve Jimmy,

Na een lang ziektebed voel ik me gelukkig weer wat beter. Ik ga nog even de kust in Chili verkennen en daarna kom ik zo snel mogelijk richting Bolivia. Hopelijk zie ik je daar. Ik mis je natuurlijk verschikkelijk.

Liefs van Willy vanuit Valparaiso

Ps. Helaas vertrouwen mijn baasjes me nog niet helemaal, maar ik doe mijn best.

• 06 April 2009 - 10:10

Marieke R:

Oh, blijf jullie verhalen jaloers lezen. Maar gelukkig schijnt bij mij/ons het zonnetje ook weer. Rede dus om de koffers te pakken!
    Zit net half uurtje thuis van tripje Polen bij Jos op bezoek geweest in stralende zomerzon. Dan komende week skieen. De 3 weken daarna vriendinnetje uit US op bezoek. En ondertussen tap open omdat ik 30 wordt, koninginnedag en paar daagjes Maastricht voor AmstelGold race. En dan 'n week duiken op Gozo! En moet de zomer nog beginnen!
    Kijk, zo pak je dat reizende leven in Europa aan! En ondertussen beetje stage lopen, 3 dagen in de week, bij de huisarts om geld te verdienen voor het volgende tripje!
    Wat is Nederland toch fijn met alle frikandellen speciaal en schone wc's op schiphol!

xxx